Jakie owoce i warzywa dojrzewają jesienią?

Na te pytanie odpowiadały dzieci z kasy I i III, robiąc przepyszne, pstrokate sałatki warzywne i owocowe. Poznaliśmy wartości odżywcze owoców i warzyw. Wiemy dlaczego tak ważne jest zdrowe odżywianie. Zajęcia były inspiracją do odpowiedzi na pytania:
- Czy lubicie wspólne posiłki z całą rodziną? Dlaczego?
- Jakie zasady zachowania się przy stole są przestrzegane w waszych domach?
- Dlaczego podczas posiłków powinniśmy przestrzegać pewnych zasad? (Jest wtedy spokój, miła atmosfera, wszystko lepiej smakuje).
- Co trzeba zrobić, zanim usiądzie się do posiłku? (Umyć ręce).
- Jak trzeba siedzieć przy stole? (Prosto, nie huśtać się na krześle).
- Jak należy trzymać ręce, siedząc przy stole podczas posiłku?
- Do czego jest potrzebna duża serwetka przy posiłkach, a do czego – małe serwetki? (Duża – do ochrony ubrania przed ubrudzeniem, małe – do wycierania buzi i rąk).
- Gdzie można umieścić dużą serwetką podczas posiłku? (Pod brodą lub na kolanach).
- Czy można rozpoczynać jedzenie, jeśli nie wszystkie osoby usiadły do stołu?
- Czy wypada głośno powiedzieć, że coś nam nie smakuje?
- Dlaczego należy jeść, nie wydając żadnych odgłosów?
- Jak ostudzić na talerzu gorącą zupę? (Mieszając ją łyżką).
- Co trzeba powiedzieć, kiedy chcemy, aby podano nam potrawę, która jest poza zasięgiem naszych rąk?
- Co zrobić, gdy ktoś poprosi nas o podanie potrawy, która stoi blisko nas?
- Jak się zachować, kiedy skończymy posiłek? (Powiedzieć dziękuję i poprosić o pozwolenie odejścia od stołu, sprzątnąć po sobie talerz, jeśli w domu jest taki zwyczaj lub jeśli zauważycie, że inni to robią).
- Czy będąc u kogoś, pomagamy sprzątać po wspólnym posiłku? (Trzeba zaobserwować, jak zachowują się gospodarze).
- Czy możemy rozmawiać podczas wspólnych posiłków? (Tak, ale nie z pełnymi ustami i nie przerywając innym).
- Dlaczego używamy łyżek, widelców i noży?
- Jak nazywamy ogólnie łyżki, widelce i noże? (Sztućce).
- Po której stronie talerza rozkładamy: łyżkę, widelec, nóż?
- Co oznacza odpowiednie ułożenie sztućców na talerzu? (Pokaz – przerwa w jedzeniu – skrzyżowanie sztućców, zakończenie posiłku – sztućce ułożone jak na godzinie 4.20). Dla kogo to jest informacja? (Dla kelnera, który dzięki temu wie, czy zabrać talerz czy jeszcze nie).
- Czy wszyscy ludzie na świecie posługują się takimi sztućcami jak my?