Szkoła Podstawowa im. Bolesława Prusa w Januszówce

U nas Twoje dziecko czuje się bezpiecznie.

4.06.2024 r. Klasy 6/7/8 na Uniwersytecie Medycznym!

_1717834245297

W dniu 4 czerwca uczniowie klas VI, VII i VIII mieli niepowtarzalną okazję do uczestniczenia w specjalnych zajęciach przeprowadzonych w dwóch blokach tematycznych na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie. Pierwszym blokiem kierowała dr n. farm. Anna Hawrył z Zakładu Chemii Nieorganicznej, która stworzyła uczniom okazję do pogłębienia swojej wiedzy i umiejętności podczas zajęć z chemii. Zajęcia te były nie tylko edukacyjne, ale również interaktywne, co pozwoliło uczniom na samodzielne przeprowadzenie szeregu doświadczeń. Podczas tych sesji laboratoryjnych, młodzi naukowcy mieli okazję do wykrywania kationów takich jak ołów, kobalt, nikiel, żelazo, bizmut, rtęć oraz anionów chromianowych i węglanowych. Wytrącali oni osady, maskowali je i roztwarzali, co pozwoliło im na zrozumienie kluczowych procesów chemicznych. a także na zapoznanie się z podstawowym wyposażeniem laboratorium. Jednym z najbardziej fascynujących doświadczeń było wytrącanie “smoczej krwi”, czyli jonów tiocyjanianu żelaza. Uczniowie dowiedzieli się, że ta reakcja może być praktycznie wykorzystana jako efekt specjalny w pracy filmowca. Badali także wpływ temperatury na zmianę postaci osadu jodku ołowiu. Pojawił się również element fizyki: już nieobce jest pojęcie osmozy, ponieważ uczniowie obserwowali rosnące w szkle wodnym różnokolorowe wykwity, przypominające rośliny. Blok zajęć chemicznych był nie tylko praktycznym wprowadzeniem do chemii, ale również platformą do rozwijania kluczowych kompetencji u uczniów: rozwijania umiejętności analitycznego myślenia, pracy zespołowej i komunikacji, które będą niezbędne w ich przyszłej edukacji i karierze. To doświadczenie na pewno zostanie z nimi na długo i zainspiruje ich do dalszego odkrywania świata nauki. Młodzież zgłębiała także tajniki zdrowego odżywiania pod okiem mgr Agaty Przytuły z Pracowni Dietetyki Klinicznej. Uczniowie mogli z bliska przyjrzeć się narzędziom niezbędnym w pracy specjalisty. Talerz zdrowego odżywiania stał się kluczowym elementem dyskusji, dzięki któremu uczniowie zrozumieli jak ważne jest zachowanie równowagi między różnymi grupami produktów spożywczych. Rozmowy z dietetyczką pozwoliły im również uświadomić sobie, że zdrowy tryb życia to nie tylko właściwe jedzenie, ale także odpowiednia ilość snu, regularna aktywność fizyczna oraz niebagatelna rola spożywania pełnowartościowych śniadań. Na koniec uczniowie integrowali się w Escape room oraz w Pizzerii. 😊